تقسیم بندی سنگ های ساختمانی براساس مقاومت

دسته بندی ها


پروژه ها


مرمریت فلیم-طرح دار
انواع مرمریت طرح دار
مرمریت چرمی-طرح دار
مرمریت بوش همرد-طرح دار
مرمریت هوند
مرمریت پالیش
تقسیم بندی سنگ های ساختمانی براساس مقاومت

تقسیم بندی سنگ های ساختمانی براساس مقاومت

تقسیم بندی سنگ های ساختمانی براساس مقاومت مکانیکی به چهار گروه سخت، نسبتاً سخت، نیمه سخت و نرم انجام می شود. سنگ ساختمانی یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین مصالح ساختمانی هستند. سنگ های ساختمانی از گذشته تا به امروز در صنایع مختلف مورد استفاده قرارگرفته‌اند. درواقع در گذشته مردم از سنگ در ساخت پناهگاه و ابزارآلات استفاده می‌کردند. در آن زمان، اهمیت سنگ تنها در همین حوزه بود. اما به‌تدریج و با تغییر نیاز بشر روند استخراج سنگ آسان‌تر شده است. و متعاقباً کاربرد آن در صنعت ساختمان‌سازی و هم‌چنین سنگ‌کاری ساختمان به‌طور چشمگیر افزایش ‌یافت. با ما همراه باشید تا با تقسیم بندی ژئومکانیکی سنگ های ساختمانی آشنا شویم.

 

تقسیم بندی سنگ های ساختمانی براساس خواص ژئومکانیکی

سنگ های تزئینی را با توجه به خواص ژئومکانیکی از قبیل مقاومت مکانیکی به چهار دسته تقسیم می کنند.

گروه سنگ های سخت و مقاوم (گرانیت ها)

نسبتا سخت (ماسه سنگ ها و کنگلومراها)

گروه سنگ های نیمه سخت و نسبتا مقاوم (سنگ های آهکی)

سنگ های نسبتا نرم (گروه سرپانتین، توف ها و شیل ها)

 

گروه گرانیت ها: سنگ های سخت و مقاوم

گروه گرانیت ها به دلیل سختی زیاد، جلا و زیبایی، تنوع رنگ و طرح درونی آن ها، در بازار جهانی به عنوان یک سنگ تزئینی لوکس شناخته می شود. و البته به دلیل وجود مشکلات فراوان در استخراج و فرآوری آن ها، از طرف دیگر به عنوان یک سنگ گران قیمت مطرح است. این گروه از سنگ ها در مقابل آسیب های جدی از جمله آب، باد، نور خورشید، یخ زدگی و آلودگی های جوی و محیطی بسیار مقاوم اند.

 

انواع شناخته شده ی گرانیت ها

گروه گرانیت ها شامل سنگ های گرانیت، گابرو، گرانودیوریت، لابرادوریت، برخی سینیت ها، گنایس ها، شیست ها و آمفیبولیت شیستها، بازالت ها و آندزیت ها می باشد. از دید تجاری، گروه گرانیت علاوه بر موارد مطرح شده، شامل انواع سنگ های گنایس گرانیت و گرانیت گنایس و انواع حد واسط آن ها که تحت نام گرانیت سیاه مشهور است نیز می باشد. به طور کلی تمام سنگ های آذرین و دگرگونی کریستالین، تحت عنوان گرانیت در بازار شناخته می شوند.

 

گروه ماسه سنگ ها و کنگلومراها: سنگ های نسبتا سخت

سنگ های این گروه دارای کوارتز به میزان زیاد و فلدسپات با سیمان های مختلف می باشد. این موارد به هم جوش خورده و به شکل سنگی یکپارچه در آمده اند. کنگلومراها در صورتی که ضخیم باشند و عناصر آن کاملا توسط سیمان به هم جوش خورده باشند می توانند سنگ های نما و تزئینی بسیار عالی را تشکیل دهند. اگر عناصر و قطعات کنگلومرا آهکی باشد و سیمان و ماتریکس آن هم سیمانی از جنس همان آهک باشد و سنگ دارای رنگ مناسبی باشد کنگلومرای ایده آلی جهت اهداف تزئینی خواهد بود.

 

تقسیم بندی سنگ های ساختمانی براساس خواص ژئو مکانیکی
تقسیم بندی سنگ های ساختمانی براساس خواص ژئو مکانیکی

 

گروه سنگ های آهکی: سنگ های نیمه سخت و نسبتاً مقاوم

عمده سنگ های ساختمانی از این گروه اند. این دسته به دلیل استحکام بالا، ساب و برش پذیری بالا، تنوع رنگ، مقاومت بالا، قابلیت استخراج و فراوانی ذخایر، جایگاهی ویژه در بازار جهانی سنگ های ساختمانی دارد. به طور کلی سنگ آهکی سنگ رسوبی تشکیل شده از کربنات کلسیم (کلسیت) با کربنات مضاعف کلسیم- منیزیم (دولومیت) است که می تواند با وجود مقادیر جزئی از ناخالصی به رنگ های متنوعی تبدیل شود. از دیدگاه تجاری، این گروه علاوه بر سنگ های یاد شده، شامل سنگ های دگرگون شده آهکی نیز می باشد که اغلب مرمرها را تشکیل می دهند.

سنگ های ساختمانی آهکی براساس وزن مخصوص به سه دسته تقسیم می شوند:

  • چگالی کم، بین 2160-1760 کیلوگرم بر متر مکعب
  • سنگ های با چگالی متوسط بین 2560-2160 کیلوگرم بر متر مکعب
  • چگالی زیاد بیش از 2560 کیلوگرم بر متر مکعب

در مجموع سنگ های آهکی خود به انواع تراورتن، مرمر، مرمریت، سنگ چینی و کریستال تقسیم  می شوند.

 

استحکام و زیبایی سنگ های ساختمانی

به طور کلی ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی سنگ های نما را می توان شامل ترکیب شیمیایی سنگ و کانی های تشکیل دهنده آن دانست. وزن مخصوص ظاهری، وزن مخصوص حقیقی، تخلخل و ضریب جذب آب، مقاومت در برابر هوازدگی، تاثیر باد در فرسایش، مقاومت در برابر تغییر درجه حرارت، مقاومت فشاری، مقاومت در برابر نیروهای کششی، مقاومت در برابر نیروهای خمشی و برشی، مقاومت در برابر ضربه و سایش، مقاومت در برابر خراش را از سایر ویژگی های سنگ های ساختمانی است. ویژگی های نامبرده موجب استحکام و زیبایی سنگ می گردد. و در نهایت به محبوبیت سنگ های ساختمانی در صنعت ساختمان تبدیل شده است. برای ارتباط با کارشناسان فروش ما به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید .

برای پیوستن به شبکه های اجتماعی ما کلیک کنید. 

 

Sources

www.markazeahan.com/introducing-building-decorative-stone-and-facade

www.persiansaze.com/price

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس بازرگانی


مکان ما روی نقشه


تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صنایع سنگ نیایش می باشد.
WWW.NIAYESHSTONE.COM تنها وب سایت رسمی نیایش می باشد. صنایع سنگ نیایش در داخل و خارج از ایران هیچ شعبه یا نمایندگی فروش دیگری ندارد.