شکل گیری بافت سنگ های ساختمانی

دسته بندی ها


پروژه ها


مرمریت فلیم-طرح دار
انواع مرمریت طرح دار
مرمریت چرمی-طرح دار
مرمریت بوش همرد-طرح دار
مرمریت هوند
مرمریت پالیش
شکل گیری بافت سنگ های ساختمانی

 

شکل گیری بافت سنگ های ساختمانی

شکل گیری بافت سنگ های ساختمانی موضوعی بسیار جالب در علم زمین شناسی محسوب می گردد. در ادامه ی مبحث سنگ های ساختمانی و ویژگی های اصلی آن ها، در این مبحث به موضوع شکل گیری بافت سنگ های ساختمانی می پردازیم. چنانچه به سنگ های ساختمانی علاقمندید، با ما در ادامه همراه باشید.

 

تعریف بافت سنگ

منظوراز بافت سنگ، شکل، اندازه بلور و رابطه فیزیکی آنها با یکدیگر است که توسط میکروسکوپ مورد مطالعه قرار می‌گیرد. بنابراین بافت سنگ آذرین می‌تواند مراحل مختلف انجماد نحوه تبلور سنگ آذرین را مشخص نماید. به عبارتی، بافت به اندازه، شکل و وضعیت قرار گرفتن کانی‌های مختلف در کنار هم در یک توده سنگی اشاره دارد. بافت بیشتر سنگ‌ های آذرین به گونه ای است که بلورهای کانی‌ها حالتی در هم بافته دارند. این مساله بخصوص در مورد سنگ‌های آذرینی مصداق دارد که بلورهایشان درشت است. 

 

دلایل شکل گیری بافت سنگ های ساختمانی

بافت سنگ‌‌های آذرین از عواملی چون ترکیب و سرعت سرد شدن ماگمای اولیه تأثیر می‌پذیرد. ماگماهایی که در اعماق زمین قرار دارند به آهستگی سرد می‌شوند. در این ماگماها بلور کانی‌های مختلف کم و بیش یک اندازه هستند و می‌توانند تا حد چند سانتی‌متر یا بیشتر نیز برسند. ولی برعکس، ماگمایی که به سطح زمین می‌رسد، به سرعت سرد می‌شود و بلورها زمان کوتاهی را برای رشد کردن در اختیار دارند. بلورهای تشکیل شده در چنین مواردی عمدتاً کوچک هستند که به ندرت می‌توان بدون میکروسکوپ آن‌ها را مشاهده کرد. این گونه سنگ‌ها حالتی دانه ریز و توده‌ای شکل دارند.

 

بافت شیشه‌ای

در صورتی که عمل سرد شدن ماگما خیلی سریع اتفاق بیفتد، مثلاً هنگامی که گدازه به داخل آب دریا یا دریاچه جریان یابد، بلورها تقریباً هیچ زمانی برای تشکیل شدن پیدا نمی‌کنند. سنگی که در این حالت پدید می‌آید یک شیشه طبیعی است. این نوع بافت شبیه شیشة معمولی است و می‌تواند در سنگ‌ها به صورت توده‌ای متراکم یا رشته‌ای و متخلخل وجود داشته باشد. در این بافت حتی با میکروسکوپ نمی‌توان هیچ بلوری را دید.

 

شکل گیری بافت سنگ های ساختمانی
شکل گیری بافت سنگ های ساختمانی

 

 

درشت بلور

در صورتی که عمل سرد شدن ماگما در چند مرحله و با سرعت‌های مختلف انجام شود، نوع دیگری از بافت ایجاد می‌شود. این مورد معمولاً به این صورت است که ابتدا عمل سرد شدن ماگما به کندی انجام می‌شود، ولی پس از آن سرعت سرد شدن افزایش می‌یابد. در نتیجه وقوع این پدیده، دو اندازه مختلف از بلورها تشکیل می‌شود. به بلورهای درشت‌تر که در مرحله سرد شدن آهسته ماگما تشکیل شده‌اند، درشت بلور می‌گویند. این درشت بلورها توسط بلورهای ریزتر که در زمان سرد شدن سریع ماگما تشکیل شده‌اند، احاطه می‌شوند.

 

بافت پورفیری

در این بافت، بلورها در دو اندازه وجود دارند که بلورهای درشت‌تر را درشت بلور یا فنوکریست و بلورهای ریزتر را خمیره سنگ می‌نامند. گاه خمیره بسیار ریز بلور است و گاه می‌توان با کمی دقت بلورهای آن را دید.

 

بافت آفانیتیک 

علاوه بر بافت‌ها بالا یک بافت آفانیتیک هم در  چگونگی تشکیل سنگ‌های آذرین وجود دارد که در این بافت بلورها فقط با استفاده از میکروسکوپ قابل مشاهده‌اند و سنگ‌هایی که دارای این بافت هستند، حالتی توده‌ای و متراکم دارند. برای ارتباط با کارشناسان فروش ما به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید .

برای پیوستن به شبکه های اجتماعی ما کلیک کنید. 

 

Sources

www.tabiat.ir/page

daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس بازرگانی


مکان ما روی نقشه


تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صنایع سنگ نیایش می باشد.
WWW.NIAYESHSTONE.COM تنها وب سایت رسمی نیایش می باشد. صنایع سنگ نیایش در داخل و خارج از ایران هیچ شعبه یا نمایندگی فروش دیگری ندارد.