مزایا و معایب سنگ طبیعی و مصنوعی

دسته بندی ها


پروژه ها


مرمریت فلیم-طرح دار
انواع مرمریت طرح دار
مرمریت چرمی-طرح دار
مرمریت بوش همرد-طرح دار
مرمریت هوند
مرمریت پالیش
 مزایا و معایب سنگ طبیعی و مصنوعی

 

 

 مزایا و معایب سنگ طبیعی و مصنوعی

مزایا و معایب سنگ طبیعی و مصنوعی در این نوشته سنگ از جمله مصالحی است که در صنعت ساخت و ساز به وفور از آن استفاده می شود. اکثر مصالح ساختمانی با گذشت زمان کیفیت اولیه خود را از دست داده و مقاومت آنها پایین می آید. اما سنگ جزء متریال هایی ست که گذشت زمان هیچ تاثیری بر آن نمی گذارد و همواره سطح طبیعی خود را حفظ می کند. امروزه از سنگ هم در نماکاری ساختمان و هم در دکوراسیون داخلی استفاده می شود. دوام و طول عمر این ماده بسیار زیاد است و اکثر بناهایی که با سنگ ساخته می شوند سال های سال باقی می مانند.

دسته بندی طبیعی و  مصنوعی

سنگ به دو دسته سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی دسته بندی می شود.

 

سنگ طبیعی

همانطور که از نام سنگ طبیعی پیداست، طی هزاران سال توسط طبیعت شکل گرفته است. این سنگ از نقاط مختلف زمین استخراج می شود. موقعیت سنگ طبیعی تعیین کننده نوع، رنگ و بافت آن می باشد. سنگ طبیعی با منحصر به فرد بودن رنگش و نقص هایی که دارد تشخیص داده می شود.

 

مصنوعی

سنگ مصنوعی محصولی ساخته انسان است که در دهه 1980 میلادی در بازار معرفی شد. تقاضای مردم برای دیدن سنگ هایی یکدست و یکنواخت، محرک این اختراع بود. به طور معمول، یک سنگ مصنوعی از مواد بتنی و سنگدانه تشکیل شده که با فشردن این مواد سنگ مصنوعی ساخته می شوند.

 

ترکیبات سنگ های مصنوعی

سنگ مصنوعی به انگلیسی Artificial stone از ترکیب مجدد سنگ‌های طبیعی با مواد افزودنی دیگر همچون سیمان و افزودنی‌های پلیمری به دست می‌آیند که به آن‌ها وزن کمتری داده و در نتیجه نصب آن‌ها سریعتر می‌شود. برای اینکه بدانیم سنگ‌های سمنت پلاست از چه ساخته شده‌اند به اختصار می‌توان گفت که این سنگ‌ها از ترکیب سیمان، آگرگات‌ سنگ‌های طبیعی و خاک سبک وزن ساخته می‌شوند. مواد بکار رفته در این سنگ‌ها تماماً کیفیتی بر ملاحظات محیطی و انسانی دارند. رنگ‌دانه‌های اکسید آهن، رنگ مورد نظر را به این سنگ‌ها می‌دهند. ترکیبی که از این راه بدست می‌آید در قالب هائی ریخته می‌شود که دارای نقش و نگارهای سنگ طبیعی می‌باشند و به این سنگ‌ها، سیمائی کاملاً طبیعی می‌دهد. از نظر قیمت، سنگ‌های مصنوعی به مراتب قیمتی کمتر از سنگ‌های طبیعی دارند.

 

مخترع سنگ مصنوعی

شکل اولیه ی سنگ مصنوعی اولین بار توسط فردریک رَنسام   Frederick Ransome، مخترع و صنعتگر بریتانیایی، ‏در سال های ۱۸۱۸–۱۸۹۲ساخته شد. فناوری تولید سنگ مصنوعی به شیوه نوین، از سال ۱۹۶۰ در ایتالیا پدید آمد و در همان دهه اولین کارخانه ی تولید سنگ مصنوعی در این کشور شروع به فعالیت کرد. ایده پدید آمدن سنگ مصنوعی از آنجا شکل گرفت که طراحان و آرشیتکت‌ها به منظور هر چه زیباتر کردن و چشم‌نوازتر کردن فضاها اعم از فضاهای درونی و بیرونی ساختمان‌ها و کف‌پوش‌ها و محوطه‌سازی‌های بیرونی نیاز به سنگهایی با فاکتورهای مورد نظر خویش را احساس می‌نمودند بعلاوه پیشرفت صنعت ساختمان و سلیقه‌های مختلف این نیاز را بیان می‌کرد که سنگ‌هایی با طرح‌های مختلف و فاکتورهای فیزیکی و مکانیکی کیفیت بالا و قیمت مناسب باید در دسترس باشد.

 

دلیل پیدایش سنگ مصنوعی

با رشد جمیعت جهان و متفاوت شدن سلیقه‌ها سنگ‌های طبیعی پاسخگوی این نیاز انسانی و سلیقه‌ای نبودند؛ لذا ترکیبات مواد برای ساخت سیمای جدید با زیبایی خاص و نمای یکدست و بدون تغییر در رنگ و طرح به کار گرفته شد. گر چه مواد اولیه تولید سنگهای مصنوعی از اجزاء سنگهای طبیعی تهیه می‌شود ولی امکان تعیین رنگ و طرح مورد نظر با افزودن رنگدانه‌ها و به کار بردن جنس‌های مختلف در سنگهای مصنوعی وجود دارد. امکان به کارگیری اجزاء مختلف از جمله قطعات فلزی، دانه‌های فسیلی، قطعات سنگهای قیمتی در ساختار سنگ مصنوعی سبب هر چه زیباتر شدن و منحصر به فرد شدن طرح‌ها ومدل‌های سنگ مصنوعی می‌باشد. همچنین سطوح مختلفی برای سنگ‌های مصنوعی می‌توان ایجاد نمود. در ادامه این نوشته به بیان تفاوت سنگ طبیعی و مصنوعی می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

تفاوت های اصلی بین سنگ طبیعی و مصنوعی

سنگ طبیعی و مصنوعی اگرچه ممکن است شبیه به هم به نظر برسند اما تفاوت های اصلی دارند که در زیر به بررسی این تفاوت ها پرداخته شده است.

 

تفاوت ظاهری

با پیشرفت تکنولوژی ادعا می شود که سنگ های مصنوعی ظاهری بهتر را نشان می دهند. آن ها ساخته شده اند تا طیف گسترده ای از رنگ ها و سبک ها را ارائه دهند و نیازهای مختلف را برآورده کنند. اما مطمئنا وقتی حرف اصالت پیش کشیده می شود، یک محصول دست ساز نمی تواند با یک محصول طبیعی رقابت کند. سنگ طبیعی هزاران سال طول می کشد تا شکل بگیرد. و در طی این فرآیند، ظاهرش با زمان و طبیعت همراه می شود. به عبارت دیگر، هر یک از صفحات سنگ طبیعی از نظر ظاهری متفاوت هستند هیچ دو صفحه سنگی به یکدیگر شبیه نیستند. وارد هر بازار سنگ طبیعی که بشوید از نظر رنگ، بافت و روکش، نمونه هایی پیدا خواهید کرد که در نوع خودش بی نظیر است.

 

تفاوت قیمتی

معمولاً سنگ مصنوعی مقرون به صرفه تر از سنگ طبیعی است. سنگ مصنوعی 20 تا 30 درصد سبک تر از سنگ طبیعی است در حالی که هر یک از صفحات از نظر طراحی یکسان هستند. این امر باعث می شود فرآیند نصب سنگ ساختمانی مصنوعی آسان تر و مقرون به صرفه تر باشد.

 

 

"

 

دوام و استحکام

دوام یکی از اصلی ترین عواملی است که در تصمیم گیری مؤثر است. وقتی از دوام و ماندگاری صحبت می شود، سنگ طبیعی همیشه برنده خواهد بود. کافی است به تمدن های باستانی نگاهی بیاندازید. از سنگ طبیعی برای ساختن بناهای ماندگاری که حتی پس از گذشت قرن ها هنوز پابرجاست، استفاده شده است.

بیشتر سنگ های طبیعی دارای تخلخل کمتری بوده و همین امر باعث افزایش دوام آن ها می شود. علاوه بر این نگهداری سنگ های طبیعی به راحتی قابل انجام است. در حالی که، نگهداری از سنگ مصنوعی بسیار پر زحمت است. علاوه بر این، برای استفاده در فضای بیرونی مانند نما، سنگ طبیعی با دوام تر است. زیرا سنگ طبیعی می تواند عناصر طبیعی از جمله باران، نور خورشید و باد را تحمل کند.

 

تطبیق پذیری

یكی از مهم ترین مزایای سنگ های مصنوعی نسبت به متریال طبیعی این است كه می توان آن را روی بسترهای مختلف تعبیه كرد. سنگ های مصنوعی را می توان براساس شرایط مختلف، تولید کرد و در مکان های گوناگون با آب و هواهای مختلف نصب نمود.

 

مزایای سنگ طبیعی

  • سنگ های طبیعی نوعی عایق حرارتی هستند و برای نصب آن ها نیاز به زیرسازی خاصی نیست.
  • این سنگ ها در طیف وسیعی از رنگ و طرح در طبیعت یافت می شوند و زیبایی منحصر به فردی دارند.
  • انعطاف پذیری و قابلیت فرم پذیری بر روی انواع سطوح از دیگر ویژگی های مواد طبیعی است.

 

معایب سنگ طبیعی

  • وزن سنگ طبیعی سنگین تر از سنگ مصنوعی است و به همین دلیل استفاده از آن در ساختمان وقت گیر می باشد.
  • سنگ های طبیعی ممکن است بر اثر عوامل جوی یا عدم چسبندگی مناسب، با گذشت زمان از بدنه ساختمان جدا شوند.
  • تغییرات آب و هوایی و محیطی ممکن است بر بافت سنگ اثر گذاشته و باعث ایجاد ترک خوردگی، کپک و شوره بر سطح آن شود.

 

مزایای سنگ مصنوعی

  • سنگ های مصنوعی نسبت به سنگ های طبیعی وزن سبک تری دارند. و اگر در نماکاری ساختمان به کار روند باعث کاهش بار وارده بر ساختمان می شوند. و متعاقباً اثرات تخریبی کمتری در اثر وقوع زلزله به جا می گذارند.
  • سنگ های مصنوعی در برابر جذب آب نفوذ ناپذیر هستند.
  • هیچ گونه محدودیتی در تولید ابعاد مختلف سنگ وجود ندارد. و این سنگ ها را با توجه به کاربرد آن در سایزهای دلخواه می توان تولید کرد.
  • سنگ های مصنوعی استحکام و مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل جوی دارند و به راحتی دچار آسیب نمی شوند.
  • نصب این سنگ ها نسبت به سنگ های طبیعی راحت تر بوده و به مدت زمان کمتری نیاز دارند.
  • سنگ مصنوعی در طیف وسیعی از طرح و رنگ تولید می شود و نمایی شبیه معادل طبیعی خود دارد.

 

معایب سنگ مصنوعی

  • سنگ های مصنوعی ظاهر زیبای سنگ های طبیعی را ندارند. و حس گرما و طبیعت را به افراد القا نمی کنند.
  • استحکام و طول عمر سنگ های مصنوعی ممکن است کمتر از سنگ های طبیعی باشد.

برای ارتباط با کارشناسان فروش ما به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید.

برای پیوستن به شبکه های اجتماعی ما کلیک کنید.

 

 

Sources

fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%86%DA%AF_%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C

www.sakhtemanchi.com

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس بازرگانی


مکان ما روی نقشه


تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صنایع سنگ نیایش می باشد.
WWW.NIAYESHSTONE.COM تنها وب سایت رسمی نیایش می باشد. صنایع سنگ نیایش در داخل و خارج از ایران هیچ شعبه یا نمایندگی فروش دیگری ندارد.