ویژگی های سنگ مرمریت ساختمانی: کاربردها و دسته بندی

دسته بندی ها


پروژه ها


مرمریت فلیم-طرح دار
انواع مرمریت طرح دار
مرمریت چرمی-طرح دار
مرمریت بوش همرد-طرح دار
مرمریت هوند
مرمریت پالیش
ویژگی های سنگ مرمریت ساختمانی: کاربردها و دسته بندی

ویژگی های سنگ مرمریت ساختمانی: کاربردها و دسته بندی

ویژگی های سنگ مرمریت ساختمانی می تواند بسیاری از ابهامات و سوالات شما را در خصوص انتخاب سنگ مناسب در پروژه های ساختمانی پاسخ دهد. سنگ مرمریت به عنوان یکی از پرکاربردترین سنگ‌های ساختمانی شناخته می‌شود. به دلیل اهمیت این سنگ در ساختمان‌سازی و طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان، در این مقاله به طور ویژه‌ای به آن خواهیم پرداخت.

دسته بندی سنگ مرمریت

مرمریت از انواع سنگ‌های آهکی رسوبی ا‌ست که در اثر دگرگونی به شکل کنونی در آمده است. این سنگ از عناصر مختلفی نظیر کلسیم و کلیست تشکیل می‌شود. دسته‌بندی کلی آن به سه نوع زیر است:

  • سنگ مرمریت ابری
  • مرمریت کریستالی
  • سنگ مرمریت چینی

رنگبندی سنگ مرمریت

رنگ سنگ مرمریت خالص سفید است. اما به دلیل وجود عناصر مختلف با اندازه‌های متفاوت، شاهد رنگ‌های متنوعی از این سنگ زیبا در طبیعت هستیم. این ویژگی  سبب شده است مرمریت‌هایی به رنگ‌های سبز، خاکستری، مشکی، قرمز، زرد و کرم در طبیعت یافت شوند. مقاومت این سنگ به نسبت بالا بوده اما این مقاومت قابل مقایسه با سنگ‌هایی همچون سنگ گرانیت و سنگ تراورتن نیست و علت این امر آهکی بودن آن است. در حقیقت این سنگ را می‌توان از جمله سنگ‌های نرم دانست.

زیبایی سنگ مرمریت

سنگ مرمریت با رنگ هایی یافت میشود که در دیگر سنگ های طبیعی دیده نمی شود. این سنگ به دلیل استحکام و مقاومت این نوع سنگ و زیبایی بی نظیر آن همواره مورد توجه بوده است. معماران و طراحان داخلی برای لوکس تر جلوه دادن طرح های اجرایی خود از سنگ مرمریت استفاده می کنند. همچنین این سنگ به دلیل قابلیت صیقل کاری و داشتن سطحی صاف و آینه ای به سنگی محبوب و گران قیمت برای استفاده در ساختمان تبدیل شده است. سنگ مرمریت به دکوراسیون خانه شکوه و جلال می بخشد و به دلیل استحکام بالا و جذابیت زیاد ارزش سرمایه گذاری در طراحی داخلی ساختمان را دارد.

کاربرد سنگ مرمریت

برخی از سنگ‌های مرمریت به علّت ماهیت آهکی که دارند دارای جذب آب بسیار بالایی می‌باشند. به همین علّت آنها را اکیداً در جاهایی که آبریزش فراوان دارد مانند سرویس بهداشتی، دستشویی، آشپزخانه و حمام نباید استفاده کرد. این سنگ در برابر عوامل طبیعی مثل باران، سرما و گرما و هوازدگی مانند تراورتن  مقاوم نمی باشد و ضعیف‌تر است. بنابراین سنگ‌های مرمریت اگر در مکان هایی که در معرض انقباض و انبساط قرار می‌گیرند استفاده شوند، دچار خردگی می‌شوند.

 

ویژگی های سنگ مرمریت ساختمانی: کاربردها و دسته بندی
ویژگی های سنگ مرمریت ساختمانی: کاربردها و دسته بندی

 

مرمریت آهک رسوبی

مرمريت نوعي سنگ آهک رسوبي است در حالي که سنگ مرمر نوعي سنگ آهک حاصل از دگرگوني مي باشد. در کل این سنگ انتخاب بسیار مناسبی جهت فضاهای خارجی نمی باشد مگر اینکه دارای ضخامت بسیار زیادی باشد که بتواند سبب عدم نفوذ آب و خوردگی سنگ شود و همچنین موجب تاخیر در ترکهای عمیق گردد و یا اینکه سطح آن ساب خورده نباشد.

ویژگی های سنگ مرمریت

همانطورکه قبلا نیز اشاره نمودیم سنگ مرمریت ایده آل ترین انتخاب جهت استفاده در فضای داخلی است. از طرفی  این سنگ تنوع رنگی بالایی دارد. امکان پیاده سازی نقش ها بر روی این سنگ و ساب پذیری آن توانسته آن را از دیگر سنگ ها متمایز نماید. تنوع کاربردهای مرمریت بسیار بالاست. زیبایی این سنگ سبب شده است تا از آن در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده شود. کاربرد اصلی این سنگ در کف‌پوش و همچنین پلکان خانه‌ها و ساختمان‌های اداری‌ می باشد.

اما کاربردهای مرمریت در زمینه‌های دیگری نیز مشاهده شده است. تزئین دیوار، استفاده بر روی کابینت‌ها و همچنین کانتر آشپزخانه و روشویی دستشویی از جمله ی این موارد می باشند. تنوع رنگی این سنگ سبب شده است تا در هر جایی انواع خاصی از آن استفاده شود. برای مثال معمولاً در مراکز فروشگاهی و یا هتل‌ها و رستوران‌ها از رنگ‌ها و سورت های تیره‌تر این سنگ استفاده می‌شود. نکته‌ی مهم در خصوص سنگ‌های مرمریت که به عنوان یکی از مزایای آن برشمرده می‌شود، امکان استفاده از آن‌ها با انواع دکوراسیون‌هاست. 

 

 

منابع

engineerplus.ir/Construction-Material/%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D9%85%D8%B1%D9%85%D8%B1%DB%8C%D8%AA

kiastone.com/about-marble-stone

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس بازرگانی


مکان ما روی نقشه


تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صنایع سنگ نیایش می باشد.
WWW.NIAYESHSTONE.COM تنها وب سایت رسمی نیایش می باشد. صنایع سنگ نیایش در داخل و خارج از ایران هیچ شعبه یا نمایندگی فروش دیگری ندارد.