ویژگی های سنگ مرمریت: مزایا و معایب سنگ مرمریت

دسته بندی ها


پروژه ها


مرمریت فلیم-طرح دار
انواع مرمریت طرح دار
مرمریت چرمی-طرح دار
مرمریت بوش همرد-طرح دار
مرمریت هوند
مرمریت پالیش
ویژگی های سنگ مرمریت: مزایا و معایب سنگ مرمریت

ویژگی های سنگ مرمریت: مزایا و معایب سنگ مرمریت

در این مقاله ویژگی های سنگ مرمریت، مزایا و معایب آن به صورت اجمالی بررسی می گردد. در ابتدا با تعریف کوتاهی از سنگ مرمریت این نوشته را آغاز می کنیم. سنگ مرمریت Marbel نوعی سنگ آهک دگرگون شده با کانی های رنگارنگ است. کلسیت اصلی ترین کانی تشکیل دهنده ی سنگ مرمریت است که طی فرآیند دگرگونی متبلور و درشت تر میشود. وقتی سنگ آهک در معرض فشار و حرارت زیاد قرار میگیرد, دگرگون میشود و سنگ مرمریت به وجود می آید. این نوع سنگ هم به صورت یکدست و هم با رگه هایی به رنگ های متنوع یافت میشود. رگه هایی که در سنگ مرمر دیده میشود به دلیل ناخالصی هایی است که در سنگ آهک اولیه وجود داشته است. تنوع رنگی سنگ آهک به دلیل وجود موادی مانند اکسید آهن، سیلیس، میکا، سرپانتین، گرافیت و مواد آهکی در ساختار آن می باشد.

مرمریت خالص دارای رنگ سفید و درخشانی است. رنگ خاکستری روشن تا سیاه، توسط مواد کربن دار به وجود می آید. طیف سبز معمولاً توسط کلریت یا سیلیکات های دیگر تولید می شوند. رنگ صورتی و قرمز به علت وجود ذرات بسیار ریز پراکنده هموتیت یا کربنات منگنز و رنگ زرد و کرم بر اثر وجود لیمونیت است. سنگ مرمریت به خاطر زیبایی، استحکام و مقاومت در برابر آتش و فرسایش، سنگی با ارزش به شمار می رود. ایرانیان و یونانیان باستان در بناها و مجسمه های خود از این سنگ استفاده های فراوانی می بردند. هنرمند ایتالیایی میکل آنژ، مرمریت ایتالیا (کارارا) را در مجسمه های فراوانی به کار برد.

انواع مرمریت 

در مقایسه با تراورتن، سنگ مرمریت به دلیل برخورداری از سختی بیشتر و تخلخل کمتر برای استفاده در کف و پله کاربرد بیشتری دارد. اگرچه بيشتر مردم اين نوع سنگ را با هم خانواده‌اش كه مرمر است‌، اشتباه مي‌گيرند اما هيچ شباهتي بين مرمر با مرمريت وجود ندارد. سنگ مرمر در واقع از تغيير يافتن سنگ تراورتن حاصل مي‌شود‌. انواع مختلف مرمريت‌ها مانند‌: مرمریت خوی‌، مرمریت خور‌، مرمریت هرسين‌، مرمریت لاشتر، مرمریت گلدن بلک، مرمریت شيراز‌، مرمریت كوه سفيد‌، مرمریت كاوش كرمان‌، مرمریت دهبيد‌، مرمریت كوير كا‌شان در بازار ايران وجود دارد‌. البته ارزان‌ترين سنگ‌ها مانند كريستال‌ها از همين خانواده‌اند‌. اين روز‌ها مرمريت را با آن جاذبه لعاب گونه‌اش گاه نمي‌توان از تراروتن رزين شده تفكيك كرد‌. جالب است بدانيد بيشتر سنگ مرمريت را قيچي يا همان گيوتين مي‌كنند.  

 

ویژگی های سنگ مرمریت: مزایا و معایب سنگ مرمریت
ویژگی های سنگ مرمریت: مزایا و معایب سنگ مرمریت

ویژگی سنگ مرمریت

وزن مخصوص سنگ مرمریت در حد 2560 کیلوگرم بر متر مکعب میباشد و از لحاظ مقاومت فشاری و نیز پایایی بالاتر از تراورتن و پایینتر از گرانیت قرار میگیرد. امکان به وجود آمدن خراش در سطح سنگ مرمریت وجود دارد و باید این نکته در تعیین محل استفاده مورد توجه قرار گیرد. همچنین این سنگ در مقابل اسید نیز آسیب پذیر است، علیرغم پایایی در مقابل رطوبت در صورت در معرض بودن طولانی مدت این سنگ دچار تغییرات و فرسایش میگردد. با توجه به این موارد بکاربردن آن در محوطه و فضاهایی که بصورت دائمی در معرض رطوبت و عوامل جوی هستند؛ مگر با رعایت ملاحظات خاص نگهداری و شرایط فیزیکی مطلوب سنگ مورد استفاده توصیه نمی شود.

مزایای سنگ مرمریت

برخی از مهم‌ترین مزایای سنگ مرمریت عبارت است از:

  • مقاومت بالا در برابر حرارت
  • زیبایی خیره‌کننده و ایجاد فضایی کاملاً
  • چشم‌نواز در طراحی داخلی
  • ساب‌پذیری بالا
  • تنوع بسیار زیاد در ظاهر و طرح

معایب سنگ مرمریت

برای آن‌که شناخت کافی از سنگ مرمریت داشته باشید، بهتر است معایب آن را نیز بدانید. البته اغلب این معایب در مقایسه با سنگ‌های دیگر نمایان می‌شوند. همچنین برخی از این ویژگی‌ها به دلیل آن‌که در کاربرد این سنگ ایجاد محدودیت می‌کنند به عنوان یک عیب شناخته می‌شوند.

  • آسیب‌پذیری در مقابل مواد اسیدی (در برابر عوامل طبیعی مثل تغییرات آب و هوایی ویژگی‌های ظاهری‌اش تغییر می‌کنند.)
  • مقاومت فشاری کم (برای افزایش این مقاومت از رزین و اپوکسی در فرآوری آن استفاده می‌شود.)
  • جذب بالای آب (که باعث می‌شود نتوانید از این سنگ در حمام و … استفاده کنید.)

 

منابع

 

www.tara-stone.com/fa/blog/%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D9%85%D8%B1%D9%85%D8%B1%DB%8C%D8%AA

kiastone.com/about-marble-stone/

engineerplus.ir/Construction-Material/%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D9%85%D8%B1%D9%85%D8%B1%DB%8C%D8%A

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس بازرگانی


مکان ما روی نقشه


تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صنایع سنگ نیایش می باشد.
WWW.NIAYESHSTONE.COM تنها وب سایت رسمی نیایش می باشد. صنایع سنگ نیایش در داخل و خارج از ایران هیچ شعبه یا نمایندگی فروش دیگری ندارد.